Profil oboru
Herní design vyučujeme se zaměřením na tvůrčí činnost, rozvoj praktických dovedností a získání teoretických znalostí.
V průběhu dvouletého studia se seznámíte s hlavními aspekty výroby počítačových her. Absolvujete stáž v herním studiu, vyvinete několik herních prototypů a studium zakončíte vytvořením absolventské hry. Předměty vyučují pedagogové a pedagožky s rozsáhlým zkušenostmi z oboru - herní vývojáři, grafici, zvukaři, teoretici i historici.
Profil absolventa
Absolventi a absolventky jsou připraveni pracovat na pozicích herního designéra, level designéra, herního scenáristy a kreativního manažera v herním studiu. Studium je připravuje na kreativní a originální autorskou tvorbu hry v samostatných projektech či menších týmech, ale také na práci v širších týmech při vývoji projektů s vyššími rozpočty. Jsou si je vědomi etických aspektů své tvorby a dokážou zhodnotit její kulturní a společenský dopad.
Profil oboru
Ateliér se soustředí na tvorbu digitálních, deskových či karetních her a instalací, kde skrze ambivalenci tématu hry hledá a experimentuje s herními médii, jako s atraktivními nástroji komunikace uvnitř i vně současného umění a kultury.
Ateliér přirozeně cítí pokoru k tradičním médiím a pracuje s nimi. Hledá napříč zavedenými i experimentálními postupy takové, které v důsledku umožní vytvořit mosty mezi zdánlivě neslučitelnými médii. Pro tuto syntézu je zcela důvodná práce s klasickou malbou, fotografií, ilustrací i modelem. Médium digitální hry je stále otevřené, neunavené, legitimní. Ateliér tak získává svobodu být duchovně rezistentní vůči formálním normativům umělecké scény. Čerpá ze silného vztahu digitálních her, filmu a animace, který představuje široké pole pro tvorbu a výzkum.
Ateliér věří v autorství. Ctí rozhovor, osobní příběhy a tvůrčí záměry studentek a studentů. Nedílnou součástí pracoviště je práce s příběhem, dramatem a narativní zkratkou. Tvůrčí psaní zde přirozeně má své místo. Za největší problém současného umění považuje především reflexi umění a skutečnost, že většinově reprezentuje pouze sebe samo. Ateliér spolupracuje s MU Game Studies, Brněnskou herní scénou, sekcí Press-start, nezývislými vývojáři, umělci a technologickými optimisty. Současně se zapojujeme do festivalových aktivit (PAF Olomouc, Gamer-Pie Brno, Ludum Dare (GameJam) a dalších tématicky laděných akcí.
Během uplynulých let vznikla na půdorysu ateliérového dění samostatná tvůrčí skupina Ateliér Duchů, s cílem realizovat autorské projekty nad rámec běžných školních cvičení a semestrálních prací. Vzhledem k povinnému harmonogramu jednotlivých semestrů a jejich časové proporci vznikají prototypy, modely či koncepty v podobě, kterou definuje zadání a ukončuje semestrální zkouška. V mnoha případech je škoda projekt nedokončit nebo v podobném duchu nevystavět nový i přesto, že se v rámci školy už musíme posunout dál. Ateliér Duchů tak zachytává a dokončuje nebo restartuje projekty, jejichž životní cyklus byl již v rámci školy naplněn. Z pozice autorské tvůrčí skupiny posouvá projektovou produkci dál a hledá vztyčné body, které se mohou s probíhající školní tvorbou krýt.
Profil absolventa
Absolventi bakalářského stupně studia jsou schopni pracovat s médiem hry v kontextu současného umění, ilustrace i klasické reprezentace digitálních a fyzických herních formátů. V rámci autorského přístupu k navrhování i vývoji her dokáží při realizaci projektů využít profesionální softwarové nástroje a technologie, včetně digitalizace fyzických zdrojů a materiálů. Absolventi uplatní své individuální dovednosti také v týmových kompozicích a indentifikují zde pro sebe vhodnou roli. Deskové a karetní hry, gamebooky, experimentální herní formáty na pomezí multimediální instalace přirozeně patří do absolventského portfolia, stejně jako profesní praxe v herním průmyslu nebo kultuře. Hlavním cílem studia je posílení autorského postoje studentů, podpora jejich tvůrčí činnosti a řemeslného rozsahu.
Absolventi magisterského stupně studia dokáží aplikovat médium digitální hry v autorské tvorbě a reflektovat ji z pozice nezávislého herního vývojáře a profesionálního umělce. Magisterský stupeň přirozeně posiluje a rozvíjí obsahový přesah tvorby, nad rámec konvenčního formátu zpracování digitální hry, či jiného typu autorského multimediálního díla. Klíčovou roli v dovednostech absolventů hraje schopnost prezentovat svou nebo týmovou tvorbu, na které se podílí. Vysoká umělecká škola profesně garantuje rozhled a orientaci v celé šíři současného i historického kulturního aparátu.
Profil oboru
Tím, čím byl pro 20. století grafický design, je pro 21. století design interaktivní. Různé podoby interaktivity se již etablovaly jako stylutvorná a homogenní součást práce grafického designéra. Pomocí nejrůznějších nástrojů je tento obor schopen rozšířit hranice budování vizuálních identit i přinést designérovi daleko širší kreativní potenciál. Ateliér se zaměří na různé dynamické podoby interaktivního designu od Motion přes web až po mobilní aplikace nebo herní design.
Součástí studia pak budou i workshopy a osobní prezentace autorů přímo spojených s fenoménem interaktivního designu. Ti nabídnou jak technologické vedení, tak i osobní pohled a zkušenosti.
Interaktivní design je v současnosti jedním z nejpoptávanějších oborů v Česku a absolventi ateliéru získají bezprecedentní šanci s tímto oborem profesně spojit svou profesní dráhu.
Profil absolventa
Absolvent by si měl být vědom kreativního potenciálu, který jednotlivá média skýtají a měl by být schopen jej autorsky používat. V rámci bakalářského studia se student seznámí s praktickými základy interaktivního designu, aby byl schopen je kreativně používat a následně rozvíjet podle svých preferencí, nebo dle řešeného úkolu.
V rámci magisterského studia pak již bude student veden striktně k autorskému a kreativnímu užití některé nebo kombinované technologie tak, aby byl schopen ji zvládat na profesionální úrovni a současně využít k vlastnímu kreativnímu rozvoji.
Profil oboru
Předměty vyučující počítačovou grafiku a vývoj počítačových her se těší dlouhodobému zájmu studentů FEL. Zatímco počítačovou grafiku je možné již několik let studovat jako samostatný magisterský obor, v bakalářském studiu informatiky na FEL chyběl obor, který by přímo oslovil studenty se zájmem o vývoj počítačových her a související problematiku. Počítačové hry jsou stále populárnější formou zábavy a to nejen v rámci mladé generace, vývoj počítačové hry je však složitým multidisciplinárním procesem. Věříme, že nový obor osloví studenty, kteří si kromě znalostí z oboru informatiky chtějí osvojit právě i základy kreativního procesu vývoje počítačových her.
Profil absolventa
Absolvent je schopen samostatného i týmového vývoje počítačových her. Bude vybaven potřebnými znalostmi z oblasti programování grafiky, umělé inteligence, vytváření 2D i 3D grafického obsahu a implementace uživatelských rozhraní Absolventi oboru budou mít solidní znalosti o technických aspektech vývoje počítačových her a měli by tak být schopni jejich samostatného i týmového vývoje. V České republice existuje několik větších herních studií, kam v minulosti odcházela řada našich absolventů z řad magisterských studentů počítačové grafiky. Věříme, že velká část našich bakalářských studentů se rozhodne pokračovat v magisterském studiu, nicméně absolventi bakalářského studia by neměli mít problém najít uplatnění například právě ve zmiňovaných herních studiích. Velká část našich pedagogů jsou aktivní vědci v oboru počítačové grafiky a studenti tak mají možnost již během studia přijít do styku s výzkumem na světové úrovni. To jim následně otevírá dveře do zahraničí ať už do velkých herních studií nebo jiných zahraničních firem zabývajících se vývojem grafického i negrafického softwaru.
Profil oboru
Specializace Počítačová grafika, vidění a vývoj her je určena studentům se zájmem o vizuální obory informatiky – syntézu obrazu, analýzu obrazu a programování počítačových her. V magisterském studiu potom mohou navázat studiem oboru Vizuální výpočty a vývoj počítačových her, kde se budou věnovat svému oboru ještě více do hloubky. Již absolvování bakalářské specializace však postačí k dobrému uplatnění v praxi.
Profil absolventa
Studenti mají uplatnění v následujících odvětvích: Návrh a vývoj grafických aplikací, například vizuálních efektů nebo fotorealistické visualizace (postprodukční týmy, architektonické visualizace, vývoj realistických herních enginů a shaderů, apod.) – Uplatnění všude tam, kde se využívá digitální zpracování obrazu a počítačové vidění (strojírenský a elektrotechnický průmysl, vývoj robotických systémů, medicína, ochrana a bezpečnost, automatická kontrola, dálkový průzkum Země, apod.) – Vývoj počítačových her na mnoha úrovních (programátor herního engine, GPU programátor /shadery/, nástroje pro přípravu obsahu hry, logika hry, programování a konfigurace herní umělé inteligence, příprava dat /levelů/ hry, apod.)
Profil oboru
Program Vizuální informatika připravuje studenty k práci s obrazovými informacemi a modely prostorových scén. Studium s volitelnými specializacemi zahrnuje nebo se dotýká oblastí, jako je počítačová grafika, zpracování obrazu, vizualizace, počítačové vidění, virtuální a rozšířená realita, zpracování obrazu, rozpoznávání vzorů, modelování objektů, animace, grafický design a strojové učení. Specializace Vývoj počítačových her dává studentům ucelený vhled do způsobu vytváření grafických aspektů soudobého multimediálního zábavního software, studenti se seznámí s moderními postupy modelování, zobrazování či animace, a to nejen v kontextu klasického 2D a 3D zobrazování, ale i v kontextu virtuální či rozšířené reality.
Profil absolventa
Absolvent nalezne dle zvoleného zaměření uplatnění v různých oblastech, například vývoji grafických aplikací, simulátorů, počítačových her, aplikací pro zpracování a analýzu multimédií, vizualizaci dat, virtuální a rozšířené realitě nebo vytváření kvalitního grafického designu. Absolvent může působit například jako analytik, grafický designer, aplikační programátor, vedoucí výzkumného nebo vývojového týmu. Získané teoretické znalosti a praktické dovednosti mu dovolí řešeným problémům důkladně porozumět a umožní v praxi efektivně využívat široké spektrum moderních technologií – od běžných mobilních zařízení až po dedikované systémy s velkým výpočetním výkonem.